אדוה ויגאל
אתם בטח מכירים... ילדים, משפחה מורחבת וכו'. אבל מידי פעם אנחנו אוהבים לקחת פסק זמן לעצמנו ולנסוע רק שנינו. בטומי היה יעד מצוין למטרה הזו.
חופשה קצרה בבטומי, גאורגיה
אדוה קטייב, יוני 2017
סביבה ירוקה ואנשים נחמדים
בכמה מילים:
יעד מפתיע וכיפי. נסענו עם מינימום ציפיות וחזרנו רעננים עם שני קילו יותר (לפחות). לבטומי בגאורגיה לא מגיעים בשביל קניות ומוזיאונים אלא כדי לחוות קצת עיר נעימה ונחמדה וקצת לטייל בסביבה הירוקה והיפה וכמובן בשביל הגאורגים שהם אנשים נחמדים בצורה יוצאת דופן. כיף להיות בבטומי ובגאורגיה בגלל האנשים.
מסלול הטיול
הגאורגים
אולי הדוגמא הכי טובה היא נושא הנהיגה. על פניו הם נוהגים מטורף, עוקפים על קו לבן ונוסעים באדום כשאין אף אחד בצומת. אבל הם עושים את זה בנחמדות כשהם יוצאים לעקיפה הם לא צופרים בקטע של "יא מניאק אני עוקף אותך כי אתה מפריע לי" אלא בקטע נחמד "בוא תעזור לי רגע לעקוף אותך" וגם נהג המשאית שאותו עוקפים מוציא את היד ועוזר לך לעקוף אותו כי הוא רואה יותר טוב קדימה. הם ינסו לעזור לך גם אם הם לא ממש יודעים ואפילו בשדה התעופה בחזרה שביקשנו לשבת ליד יציאת החירות, הם הסתכלו על הדף, ראו שאפשר ובכיף סימנו אותנו שם בלי להתווכח או לבקש עוד כסף. דרך אגב הם היו נטולי מחשב ועשו את זה ידנית עם דף מודפס אחד שבו כולם מסתכלים ועושים וי לי כל מושב שנתפס. היה לנו קצת מוזר העניין.
רובם מדברים רוסית כך שלדוברי רוסית קל להסתדר בגאורגיה.
טיול מאורגן באזור בטומי
לקחנו טיול יומי מהמלון עם חברת Travel to Georgia 2010 - נסענו במיניבוס מרצדס מדוגם, קיבלנו הסברים, טיפים וראינו נוף משגע. המדריך המקסים היה ישראלי ששמו טל דיבון והוא פנסיונר מהמשטרה שנמצא כל העונה בבטומי ועובד בהדרכת מטיילים ישראלים. הוא שמע אותנו מדברים וחושבים על המקום בו נאכל ארוחת ערב והציע לנו להצטרף אליו למונית על חשבונו. ממליצה בחום !
המוזיאון האתנוגרפי - הטיול שלנו התחיל במוזיאון האתנוגרפי שממחיש את התרבות של הגיאורגים שחיים באזור הזה. הבעלים של המוזיאון, גיאורגי בן 80 פחות או יותר, הוא חלק מהעניין. הוא למעשה סיפר לנו על החיים בגיאורגיה המסורתית והראה לנו איך למשל השתמשו בדלעות חלולות במיטות של תינוקות לפני שהיו חיתולים על מנת לאגור את הפיפי במהלך הלילה. הוא הראה לנו טכניקה של שימוש במעין צלחות הפוכות שמונעות מעכברים לטפס על העמודים עליהם בנויים אסמי התבואה. לאחר מכן בסיור ראינו באמת את הצלחות האלו. היה נחמד והמשכנו.
המפלים וגשר תמרה – נסענו לאורך נהר הקחלווצ׳ורי לגשר המלכה תמרה ולמפלים מרהיבים שנמצאים בסמוך. זהו יעד מאוד פופולרי לתיירים בבטומי ובכל מונית בעיר יש תמונה של המקומות האלו והנהגים מציעים לתיירים נסיעה לכאן. זה פחות או יותר 50 קילומטרים מהעיר. האזור מאוד ירוק ויפה והגשר המפורסם נמצא במרחק קצר ממגרש החניה. בצד השני של הכביש נמצא המפל המפורסם והיפה שנקרא Makhuntseti, סה"כ במרחק 200 מטרים הליכה. באזור החניה של הרכב יש מספר דוכני מכירה של צ'ורצ'חלה שנראים כמו קבנוס אבל מלאים באגוזי מלך ותחזיקו חזק... נטבלים ברפרפת ענבים מתוקה. לאחר מכן המשכנו לביקור ביקב נחמד בו קיבלנו טעימות והתוודענו לאחד מענפי החקלאות המאפיינים את גיאורגיה בכלל ואת מחוז אג'רה בו נמצאת בטומי. המשכנו לסעודה אותנתית משולבת עם מופע פולקלור אצל משפחה מארחת בכפר מאחו (אל תחפשו בגוגל - לא תמצאו)
יום ראשון – מטיילים בעיר
על הבוקר עלינו ברכבל argo להר שמעל העיר. נחמד, זול, יש למעלה בית קפה ונוף יפה. לאחר מכן המשכנו בטיילת, לא נכנסנו לים כי היה קריר וגם החוף פחות מזמין מהחופים שלנו. יש אבנים קטנות ולא חול. שכרנו מעין תלת אופן חשמלי ונסענו קצת לאורך הטיילת. בכיכר אירופה ישבנו לשתות בירה ורוב הזמן נהנינו למעט 15 דקות מסוימות שקבוצה מאורגנת ודי רעשנית התיישבה בשולחנות של בית הקפה בזמן החופשי שלהם, הוציאו סנדוויצ'ים ולא הזמינו כלום. הרגשנו קצת לא נוח. בכל מקרה לא נציין מאיפה הם...
קניות בבטומי
לבטומי לא מגיעים על מנת לקנות ! אבל כשהייתה הזדמנות הלכנו עליה. כך היה ב״מטרו מול״ שצמוד למלון אופוריה בו ישנו . הקניון עצמו עדיין בבניה (נכון ליוני 2017) ולא פתחו את כל החנויות אבל זה לא מנע מאיתנו להסתער על החנויות שכן היו פתוחות. קנינו עוד קודם כל מיני צעצועים ושטויות בשוק שלקחו אותנו במסגרת הטיול המאורגן, אבל בגדול אין ממש מה לחפש באיזור של העיר החדשה חוץ מאולי שוקולדים בסופר.
קזינו בבטומי
כשאנחנו נוסעים לחו"ל ויש קזינו אז בכיף שלנו... אנחנו לא מהמרים כבדים ולכן יצאנו בנזק של 70 שקלים (אחרי שהיינו ברווח של 450 שקלים) אבל זה כלל משקאות ולכן הייתה אחלה חוויה.
אזהרה
החוק היחיד בדרכים בבטומי הוא ״היזהר״. אין כלל זכות להולכי רגל והנהיגה עצמה היא בשיטת כל הקודם זוכה. זה לא מגיע בקנה אחד עם העובדה שהאנשים עצמם הם אדיבים אבל למשל אם בדרך בינעירונית נהג רוצה לעקוף משאית הוא יצפור לו לא כדי להגיד ״מנאייק שאתה מעכב את התנועה״ אלא כדי להודיע לו על העקיפה כדי שירד רגע לשוליים. אין להם טסטים שנתיים לרכב, אם האוטו שלך נוסע- תיסע
אדוה ויגאל
אתם בטח מכירים... ילדים, משפחה מורחבת וכו'. אבל מידי פעם אנחנו אוהבים לקחת פסק זמן לעצמנו
חופשה קצרה בבטומי, גאורגיה
אדוה קטייב, יולי 2017
סביבה ירוקה ואנשים נחמדים
בכמה מילים: יעד מפתיע וכיפי. נסענו עם מינימום ציפיות וחזרנו רעננים עם שני קילו יותר (לפחות). לבטומי בגאורגיה לא מגיעים בשביל קניות ומוזיאונים אלא כדי לחוות קצת עיר נעימה ונחמדה וקצת לטייל בסביבה הירוקה והיפה וכמובן בשביל הגאורגים שהם אנשים נחמדים בצורה יוצאת דופן. כיף להיות בבטומי ובגאורגיה בגלל האנשים.






מסלול הטיול
לטיולים דומים
הגאורגים
אולי הדוגמא הכי טובה היא נושא הנהיגה. על פניו הם נוהגים מטורף, עוקפים על קו לבן ונוסעים באדום כשאין אף אחד בצומת. אבל הם עושים את זה בנחמדות כשהם יוצאים לעקיפה הם לא צופרים בקטע של "יא מניאק אני עוקף אותך כי אתה מפריע לי" אלא בקטע נחמד "בוא תעזור לי רגע לעקוף אותך" וגם נהג המשאית שאותו עוקפים מוציא את היד ועוזר לך לעקוף אותו כי הוא רואה יותר טוב קדימה. הם ינסו לעזור לך גם אם הם לא ממש יודעים ואפילו בשדה התעופה בחזרה שביקשנו לשבת ליד יציאת החירות, הם הסתכלו על הדף, ראו שאפשר ובכיף סימנו אותנו שם בלי להתווכח או לבקש עוד כסף. דרך אגב הם היו נטולי מחשב ועשו את זה ידנית עם דף מודפס אחד שבו כולם מסתכלים ועושים וי לי כל מושב שנתפס. היה לנו קצת מוזר העניין.
רובם מדברים רוסית כך שלדוברי רוסית קל להסתדר בגאורגיה.
טיול מאורגן באזור בטומי
לקחנו טיול יומי מהמלון עם חברת Travel to Georgia 2010 - נסענו במיניבוס מרצדס מדוגם, קיבלנו הסברים, טיפים וראינו נוף משגע. המדריך המקסים היה ישראלי ששמו טל דיבון והוא פנסיונר מהמשטרה שנמצא כל העונה בבטומי ועובד בהדרכת מטיילים ישראלים. הוא שמע אותנו מדברים וחושבים על המקום בו נאכל ארוחת ערב והציע לנו להצטרף אליו למונית על חשבונו. ממליצה בחום !
המוזיאון האתנוגרפי - הטיול שלנו התחיל במוזיאון האתנוגרפי שממחיש את התרבות של הגיאורגים שחיים באזור הזה. הבעלים של המוזיאון, גיאורגי בן 80 פחות או יותר, הוא חלק מהעניין. הוא למעשה סיפר לנו על החיים בגיאורגיה המסורתית והראה לנו איך למשל השתמשו בדלעות חלולות במיטות של תינוקות לפני שהיו חיתולים על מנת לאגור את הפיפי במהלך הלילה. הוא הראה לנו טכניקה של שימוש במעין צלחות הפוכות שמונעות מעכברים לטפס על העמודים עליהם בנויים אסמי התבואה. לאחר מכן בסיור ראינו באמת את הצלחות האלו. היה נחמד והמשכנו.
המפלים וגשר תמרה – נסענו לאורך נהר הקחלווצ׳ורי לגשר המלכה תמרה ולמפלים מרהיבים שנמצאים בסמוך. זהו יעד מאוד פופולרי לתיירים בבטומי ובכל מונית בעיר יש תמונה של המקומות האלו והנהגים מציעים לתיירים נסיעה לכאן. זה פחות או יותר 50 קילומטרים מהעיר. האזור מאוד ירוק ויפה והגשר המפורסם נמצא במרחק קצר ממגרש החניה. בצד השני של הכביש נמצא המפל המפורסם והיפה שנקרא Makhuntseti, סה"כ במרחק 200 מטרים הליכה. באזור החניה של הרכב יש מספר דוכני מכירה של צ'ורצ'חלה שנראים כמו קבנוס אבל מלאים באגוזי מלך ותחזיקו חזק... נטבלים ברפרפת ענבים מתוקה. לאחר מכן המשכנו לביקור ביקב נחמד בו קיבלנו טעימות והתוודענו לאחד מענפי החקלאות המאפיינים את גיאורגיה בכלל ואת מחוז אג'רה בו נמצאת בטומי. המשכנו לסעודה אותנתית משולבת עם מופע פולקלור אצל משפחה מארחת בכפר מאחו (אל תחפשו בגוגל - לא תמצאו)
יום ראשון – מטיילים בעיר
על הבוקר עלינו ברכבל argo להר שמעל העיר. נחמד, זול, יש למעלה בית קפה ונוף יפה. לאחר מכן המשכנו בטיילת, לא נכנסנו לים כי היה קריר וגם החוף פחות מזמין מהחופים שלנו. יש אבנים קטנות ולא חול. שכרנו מעין תלת אופן חשמלי ונסענו קצת לאורך הטיילת. בכיכר אירופה ישבנו לשתות בירה ורוב הזמן נהנינו למעט 15 דקות מסוימות שקבוצה מאורגנת ודי רעשנית התיישבה בשולחנות של בית הקפה בזמן החופשי שלהם, הוציאו סנדוויצ'ים ולא הזמינו כלום. הרגשנו קצת לא נוח. בכל מקרה לא נציין מאיפה הם...
קניות בבטומי
לבטומי לא מגיעים על מנת לקנות ! אבל כשהייתה הזדמנות הלכנו עליה. כך היה ב״מטרו מול״ שצמוד למלון אופוריה בו ישנו . הקניון עצמו עדיין בבניה (נכון ליוני 2017) ולא פתחו את כל החנויות אבל זה לא מנע מאיתנו להסתער על החנויות שכן היו פתוחות. קנינו עוד קודם כל מיני צעצועים ושטויות בשוק שלקחו אותנו במסגרת הטיול המאורגן, אבל בגדול אין ממש מה לחפש באיזור של העיר החדשה חוץ מאולי שוקולדים בסופר.
קזינו בבטומי
כשאנחנו נוסעים לחו"ל ויש קזינו אז בכיף שלנו... אנחנו לא מהמרים כבדים ולכן יצאנו בנזק של 70 שקלים (אחרי שהיינו ברווח של 450 שקלים) אבל זה כלל משקאות ולכן הייתה אחלה חוויה.
אזהרה
החוק היחיד בדרכים בבטומי הוא ״היזהר״. אין כלל זכות להולכי רגל והנהיגה עצמה היא בשיטת כל הקודם זוכה. זה לא מגיע בקנה אחד עם העובדה שהאנשים עצמם הם אדיבים אבל למשל אם בדרך בינעירונית נהג רוצה לעקוף משאית הוא יצפור לו לא כדי להגיד ״מנאייק שאתה מעכב את התנועה״ אלא כדי להודיע לו על העקיפה כדי שירד רגע לשוליים. אין להם טסטים שנתיים לרכב, אם האוטו שלך נוסע- תיסע
